آیا علم با دین ناسازگار است؟ - پرسش مهر 10 آینده گان
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پرسش مهر 10 آینده گان

دانشمندان را اکرام کنید که آنان نزد خداکریم اند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

نوشته شده توسط:   مریم واحدی طبس  

آیا علم با دین ناسازگار است؟
جمعه 88 آذر 27  6:56 عصر

آیا علم با دین ناسازگار است؟ 
   نمایش پاسخ ...  


قبل از هرچیز لازم است دربارة واژه‌های علم ودین توضیحی داده شود.
دین اصطلاحاً به معنای اعتقاد به آفریننده ای برای جهان و انسان ودستورات عملی متناسب با این عقاید می باشد. از این روی، کسانی که مطلقاً معتقد به آفریننده‌ای نیستند و پیدایش پدیده‌های جهان را تصادفی، و یا صرفاً معلول فعل و انفعالات مادی وطبیعی می‌دانند «بی‌دین» نامیده می‌شوند. اماکسانی‌که به آفریننده‌‌ای برای جهان معتقدند هر چند عقاید ومراسم دینی ایشان، توام با انحرافات و خرافات باشد، «دین‌دار» شمرده می‌شوند و بر این اساس ادیان موجود در جهان به حق وباطل، تقسیم می‌شوند و دین حق عبارت است از آیینی که دارای عقاید صحیح بوده و رفتار‌هایی را مورد تأکید قرار دهد که از ضمانت کافی برای صحت و اعتبار، برخوردار باشند.[1] به عبارت دیگر دین «حق» روش مخصوصی است که صلاح دنیا را به گونه‌ای که موافق کمال اخروی و حیات دایمی حقیقی باشد، تامین نماید. مطابق این تعریف دین باید هم به دنیا و هم به آخرت بپردازد. دین باید برای دنیای مردم قوانینی را ارایه دهد که تأمین کننده کمال اخروی آنها باشد.[2] اما واژة علم معانی اصطلاحی مختلفی دارد که در اینجا به دو مورد از آن اشاره می‌کنیم.
1- مجموعه قضایای حقیقی که از راه تجربه حسی، قابل اثبات باشد و این همان اصطلاحی است که پوزیتویستها به کار می‌برند و بر اساس آن، علوم غیرتجربی را «علم» نمی‌شمارند. جعل این اصطلاح از طرف پوزیتویست‌ها مبنی بر دیدگاه خاص ایشان است که دایره معرفت یقینی و شناخت واقعی انسان را محدود به امور حسی و تجربی می‌پندارند و معارف تجربی مانند الهیات را اموری بی‌معنا و یا کاذب تلقی می‌کنند. متأسفانه این اصطلاح، در سطح جهان رواج دارد و بر طبق آن، علم در مقابل فلسفه قرارگرفته است[3].
2- مجموعه قضایای حقیقی اعم از اینکه از راه تجربه به دست آمده باشد یا از راه عقل که در این اصطلاح علم شامل تمام معارف غیر وحدانی می‌شود و مراد ما از علم در این مقاله نیز همین معنا است. گرچه ممکن است کسی معنای اول را بپذیرد و رابطه آن را با دین مورد بررسی قرار دهد . ذکر این نکته نیز لازم است که گاهی مسئلة رابطة علم و دین به صورت رابطه علم و ایمان نیز مطرح می‌شود. حال پس از بیان مقدمه فوق ابتدا به دیدگاه‌های موجود در زمینه رابطه علم ودین اشاره می‌کنیم سپس با نقد آنها دیدگاه‌‌ مورد نظرمان را بیان می‌‌کنیم.
به طورکلی سه دیدگاه در زمینه رابطة علم و دین وجود دارد:
1 . عده‌ای بر این باورند که دین و علم با یکدیگر متعارضند و رابطة میان آن دو، هرگز صلح آمیز نبوده است بلکه پیوسته جدال انگیز بوده است .به عقیده این گروه آدمی به دلیل پیشرفت دانش و تکامل عقل وی نیازی به دین ندارد. مطابق این تلقی علم و دین رقیب یکدیگرند لذا رابطة آنها با یکدیگر خصمانه است.
آگوست کنت (1798 ـ 1897 م) و اسپنسر (1820 - 1903) مذهب و دین را مولود جهل بشر می‌دانستند و راسل دین را ناشی از ضعف و زبونی (ترس) می‌دانست که با پیشرفت دانش بشری، دین به تدریج جای خود را به علم می‌دهد و در نهایت این علم است که یکه تاز میدان می ‌شود.
شگفت آور این است که آگوست کنت با اینکه مرحله دینی را پایان یافته می دانست و قایل به ورود بشر در مرحله علمی بود لکن سر انجام به ضرورت دین برای بشر، اعتراف کرد ولی معبود آن‌ را انسانیت قرار داد و خودش عهده دار رسالت این آیین شد و مراسمی برای پرستش فردی و گروهی، تعیین کرد[4].
2 . عده‌ای دیگر معتقدند که علم و دین را می توان از مقولاتی تلقی کرد که به دو ساحت کاملا جدا گانه تعلق دارند. طبق این تلقی تمایز چشم‌گیر علم و دین ناشی از تمایز موضوعات، روشها و غایات آنها است. بنا بر این امکان بروز هرگونه تعارض میان آنها منتفی است.
دیدگاه کلامی‌ای که به نواورتودکسی معروف است و دیدگاه فلسفی اگزیستانسیالیسم، هر دو به نحو بسیار مشابهی معتقدند که میان علم و دین تباین جدی وجود دارد. کارل بارت، متأله پروتستان (1886 - 1968) که نماینده نامدار نواورتودکسی است معتقد بود که الهیات و علم با موضوعات اساساً متفاوتی سرو کار دارند. موضوع الهیات تجلی خداوند در مسیح است، و موضوع علم، جهان طبیعت. به لحاظ غایت نیز، غایت دین آن است که شخص را برای مواجهه خداوند آماده کند. اما معرفت علمی در پی آن است که الگوهای حاکم بر جهان تجربی را بشناسد[5].
3 . دیدگاه سوم آن است که میان علم و دین رابطة تنگاتنگی وجود دارد و آن دو مکمل یکدیگرند و هر گاه به تنهای اخذ شوند کارائی‌شان ناقص و ناتمام است.
نقد و بررسی:
اما راجع به دیدگاه اول ذکر چند نکته لازم است: اوّلاً اندیشه تضاد علم و ایمان می تواند عوامل مختلفی داشته باشد که از جمله آنها برخی از قسمتهای تحریفی عهد عتیق است.
عامل دیگر که در پیدایش اندیشه تضاد علم و ایمان مؤثر بود برخورد خشن آباء کلیسا با علم و عالمان زمان در قرون وسطا مانند کپلر و گالیله است که بر خلاف معتقدات مورد قبول آن‌ها نظریاتی را مطرح کردند، و همین امر باعث پیدایش تنفر تدریجی از دین و اقبال عمومی نسبت به علوم طبیعی شد تا بدان‌جا که سر از پوزیتویسم و ساینتیسم درآورد و علم را حلّال همة مشکلات دانستند.
ثانیاًَ: لازمة دیدگاه اول این است که علم و دین «عقل و وحی» در یکجا جمع نشوند «عالمان بی دین یا دین‌داران جاهل» در حالی که بسیاری از دانشمندان بزرگ، اعتقاد جزمی و یقینی به وجود خدای حکیم داشته و دارند مانند انیشتاین و کرسی موریسن و الکسیس کارل و دانشمندان برجستة دیگری که مقالاتی پیرامون وجود خدا نوشته‌اند و بخشی از آن‌ها در کتاب اثبات وجود خدا گردآوری شده است. علاوه براینکه در خصوص دین اسلام اینکه در مبادی استنباط احکام فقها بالاتفاق عقل را در ردیف کتاب «قرآن» و سنت (قول و عمل و تقریر پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - و ائمه اطهار- علیهم السلام -) قرار می‌دهند بیانگر این است که اسلام قایل به تضاد میان عقل و وحی نیست و هیچ‌گاه عقل قطعی را با نص یقینی در تعارض نمی‌بیند و از همین رو در مقابل انبیاء که رسولان ظاهری الهی‌اند از عقل به عنوان رسول باطنی یاد می‌کنند و راجع به علم نیز سفارش‌های فراوانی کرده است تا آن‌جا که در برخی روایات، پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - طلب علم را بر هر مسلمانی واجب شمرده است.
اما دربارة دیدگاه دوم: لازمه سخن بسیاری از طرفداران این دیدگاه محدود کردن قلمرو دین به حوزة شخصی و خصوصی افراد و به انزوا کشیدن دین است و از دخالت دین در حوزة اجتماع و امروز مربوط به دنیا جلوگیری می کند و سرانجام به جدایی دین از سیاست می‌انجامد و این‌که هدف بعثت انبیاء تنها خدا و آخرت باشد. در حالی که دین عهده دار سعادت دنیا و آخرت است و برای دنیای مردم نیز برنامه دارد و به آن جهت می‌دهد.
نتیجه:
با توضیحات قبل روشن شد که علم و ایمان نه تنها با یکدیگر تضادی ندارند بلکه مکمل و متمم یکدیگرند.
علم به ما روشنایی و توانایی می‌بخشد و ایمان عشق و امید و گرمی، علم ابزار می‌سازد و ایمان مقصد، علم انقلاب برون است و ایمان انقلاب درون، علم جهان را، جهان آدمی می‌کند و ایمان، روان را روان آدمیت می‌سازد. علم زیبایی عقل است و ایمان زیبایی روح. علم امنیت برونی می‌دهد و ایمان امنیت درونی. علم در مقابل هجوم بیماری‌ها سیل‌ها، زلزله‌ها، طوفان‌ها، ایمنی می‌دهد و ایمان در مقابل اضطراب‌ها، تنهایی‌ها، احساس پوچ انگاری‌ها. علم جهان را با انسان سازگار می‌کند و ایمان‌ انسان را با خودش.[6]
امروزه غالبا دریافته‌اند که ساینتیسم «علم گرایی محض» و تربیت علمی خالص، از ساختن انسان تمام ناتوان است. علم انسان توانا و قدرتمند را می‌سازد نه انسان با فضیلت. امروزه همه دریافته‌اند که عصر علم محض به پایان رسیده است و یک خلاء معنوی جوامع بشری را تهدید می‌کند[7].
منابعی برای مطالعه بیشتر:
1. ایان باربور، علم و دین، ترجمه بهاء الدین خرمشاهی، مرکز نشر دانشگاهی.
2. خسروپناه، عبدالحسین، کلام جدید، (قم، مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی، چاپ اول) 1379، گفتار چهاردهم.

--------------------------------------------------------------------------------
[1] . مصباح، محمد تقی ، آموزش عقاید، ج 1 و 2 (تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ سیزدهم، پائیز1374) ص 28.
[2] . نصری، عبدالله، انتظار بشر از دین ( موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، چاپ اول، بهار 1378) ص 128.
[3] . مصباح، محمد تقی، آموزش فلسفه، ج 1(تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ ششم، پائیز 1373) ص 64.
[4] . همان ص 459.
[5] . مایکل پترسون ودیگران، عقل و اعتقاد دینی، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی تهران، طرح نو، چاپ اول1376ص 366.
[6]. همان ص 32.
[7]. همان، ص 33.

 



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    تلقینپذیری
    تاسوعا و عاشورا و وصیت امام حسین(ع)
    علم سکولار و علم دینی*
    آثار غفلت از هویت علم غربی
    علم و عرفان در اشعار امام خمینی
    ملزومات تولید علم در اندیشه امام خمینی(ره) 2
    انسان کامل در اندیشه مطهر 1
    دین، علم و تکنولوژی
    علم واقعی از دیدگاه حضرت پیامبر گرامی اسلام(ص)
    علم و عالم از نگاه پیامبر اعظم
    علم و معنویت
    علم در آیات و روایات از دیدگاه امام
    ارزشهای دینی در بین جوانان افزایش یافته است
    وصف دنیا در نهج البلاغه
    فضیلت ماه مبارک رمضان
    [همه عناوین(207)][عناوین آرشیوشده]

    چهارشنبه 103 اردیبهشت 5

    کل:   346799   بازدید

    امروز:   40   بازدید

    دیروز:   35   بازدید

    فهرست

    [خـانه]

    [ RSS ]

    [ Atom ]

    [شناسنامه]

    [پست الکترونیــک]

    [ورود به بخش مدیریت]

    پیوندهای روزانه

    خدمت رسانی [100]
    پرسش مهر8 [66]
    امام رضا(ع) [35]
    خنده بازار [62]
    یا ضامن آهو [64]
    پرسش مهر9 [142]
    روانشناسی آیناز [65]
    [آرشیو(7)]

    آشنایی با من

    پرسش   مهر  10   آینده گان
    مریم واحدی طبس
    خود را به سلاح دانش مجهز کنید

    لوگوی خودم

    پرسش   مهر  10   آینده گان

    حضور و غیاب

    یــــاهـو

    لوگوی دوستان




    لینک دوستان

    عاشق آسمونی
    لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
    سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
    سیب خیال
    یگان امُل های مُدرنیسم نشده...امُلیسم
    %% ***-%%-[عشاق((عکس.مطلب.شعرو...)) -%%***%%
    PARANDEYE 3 PA
    حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
    روانشناسی آیناز
    کـــــلام نـــو
    کلبه عشق
    یادداشتها و برداشتها
    بوی سیب BOUYE SIB
    پرسش مهر 8
    عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
    محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
    مقالات مشاوره و روانشناسی و اختلالات روانی و رفتاری
    دانشجوی سیاسی
    عدالت جویان نسل بیدار
    Sense Of Tune
    آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
    مذهب عشق
    شایگان♥®♥
    mansour13
    حدیث عاشقان زهرا(س)
    ترانه های غربت-اشعار من
    آواز سرد
    نقطه ای برای فردا
    شمیم حیات
    موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
    بسیج
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسش مهر 9
    شهید محمدهادی جاودانی (کمیل)
    مرکز دانلود رایگان free Download بهترین نرم افزار و برنامها
    ..:: نـو ر و ز::..
    یا ضامن آهو
    خنده بازار
    نجوا
    امام رضا
    خدمت رسانی
    دنیا به روایت یوسف
    چرندوپرند
    بدا به یاد شهیدحجت ا...رحیمی

    دسته بندی یادداشتها

    ارزش[2] . اسلام[2] . خدمت[2] . خدمت رسانی[2] . دولت[2] . فرهنگ[2] . فلسطین . کارمندی . لبنان . مجلس . محدوده خدمت . مسئولیت . مسلمان . مسلمانان . معنوی . معیار . ملاک . مومن . مومنان . میراث پیغمبران . نژاد . نهج البلاعه . نوع دوستی . وابستگی . 22 بهمن . آموزگار . اخلاص . اخلاق . رمضان . روح معنویت . شکوفایی . شهادت . شهیدان . عاشورا . عدالت . عشق . عطوفت . علم . فداکاری . خدمت گذاری . خدمت مادی . خدمت معنوی . خدمتگذار . خلاقیت . دانش . دنیا . اصلاحات . اقتدار سیاسی . امام خمینی (رح) . امام خمینی(ره) . امام صادق . امام صادق(ع) . امدادرسانی . انسان گرایی . انقلاب . انگیزه خدمت رسانی . انگیزه ی خدمت . ایثار . بسیج . پرسش مهر10 . پیام انقلاب . پیامبر اعظم . پیامبر اکرم(ص) . پیروزی . تاسوع . تسلیت . تفکر دینی . تواضع . جامعه اسلامی . حقوق ارباب رجوع . خداوند .

    آرشیو

    برکات خدمت
    دکل‌هایی شاهد بر عدم خدمت گذاری
    انرژی هسته ای و خدمت گذاری به م ...
    پاسخ به 3 سوال
    حضرت امام و خدمت گذاری
    اهمیت خدمت رسانی
    اسلام و خدمت گزاری
    آسودگان روز قیامت
    خدمت‏رسانی و تداوم زندگی اجتماعی
    اسلام آیین اجتماعی
    دانلود نرم افزار و بازی
    وظیفه دولت و مسوولین در گسترش فرهنگ خدمتگزاری چیست ؟
    دیوانسالاری در خدمت مردم نه مردم در خدمت دیوانسالاری
    خدمت گزاری به روش نوین
    دست آوردهای کارگشایی
    خدمتگزاری به مردم در سیره و سخن امام حسین علیه السلام
    خدمت‏رسانی، عامل پیوند با ولایت
    جلوه های خدمتگزاری
    خدمت رسانی
    رستگاری در بندگی خدا و خدمت به خلق اوست
    عکس
    خدمت در عرصه نظامی
    شأن همه ما شأن خدمت گزاری به مردم است
    تاثیر خدمت گزاری بر فرد و اجتماع
    متفرقه
    بوش کفش باران شد
    زندگی امام خمینی
    غزه
    انتخابات
    تیراژ دوطفل مسلم
    داستان هایی از زندگی بزرگان در خدمت به مردم
    اقامه به موقع نماز عمر را طولانی میکند
    دوران دفاع مقدس مسیر خدمتگذاری به مردم را هموار کرد
    خدمت به مردم در کلام امام خمینی (ره):
    آیا شعار خدمتگزاری به نفع مردم ختم به خیر می شود؟
    چه کنیم که خدمتگزار خوبی باشیم
    خدمت‏رسانی در سیره و گفتار امیرالمؤمنین علیه‏السلام
    شیوه صحیح خدمت‏گزاری
    نباید از مسیر خدمتگذاری به مردم منحرف شویم
    متکی: آمریکا قدرت شنوایی اش را بیشتر کند (کاریکاتور)
    خدمت به مردم در کلام امام خمینی (ره):
    مقالات علمی
    اعتیاد
    جانبازان
    فقرا و محرومین
    انقلاب
    شهادت و شهید
    شهرهای مقدّس پناه درماندگان
    انگیزه ها در خدمتگزاری
    وظیفه ما خدمت‏رسانی
    ضرورت پیش گامی در خدمت
    اثر خدمت به دیگران
    ماهواره امید
    مقالات نوآوری و شکوفایی کامل با منبع

    اشتراک

     

    طراح قالب

    www.parsiblog.com

    جدیدترین قالبهای بلاگفا


    جدیدترین کدهای موزیک برای وبلاگ