پرسش مهر 10 آینده گان
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پرسش مهر 10 آینده گان

به [دوستی] آن که به تو رغبتی ندارد، رغبت مکن . [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط:   مریم واحدی طبس  

علم در آیات و روایات از دیدگاه امام
جمعه 88 آذر 27  10:29 عصر

علم در آیات و روایات از دیدگاه امام
چکیده
علم این موهبت و هدیه گرانبهای الهی به بشریت, که به وسیله آن انسان ها بر هم? مخلوقات الهی برتری یافتند, موضوعی است که قرآن کریم و رسول اکرم (ص) و اهل بیت (ع) همواره انسان ها را به آن توجه داده و اهمیت و عظمت آن را گوشزد کرده اند.
امام خمینی (ره) نیز با الهام از آیات قرآن کریم و سخنان گهربار معصومان (ع), سخن های نغز و مهمی ارائه کرده که این مقاله به آن پرداخته و به این نتیجه رسیده است که ایشان بر فرمایش رسول گرامی اسلام (ص) که فرمودند: «مهم ترین و با ارزش ترین علم, علم به الله و توحید الهی, علم به اصول عقاید, علم به احکام, و اخلاق است و سایر علوم در صورت سودمند بودن در تقویت ایمان با ارزشمند», تأکید داشته است.
کلید واژه: علم, اولو العلم, طالبان علم

ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   مریم واحدی طبس  

    پایگاه علم از دیدگاه عرفا (1)
    جمعه 88 آذر 27  10:29 عصر

    پایگاه علم از دیدگاه عرفا (1)
    «برهمه چیز کتابت‏بود مگر بر آب و اگر گذر کنی بر دریا از خون خویش بر آب کتابت کن تا آنکه از پی تو آید داندکه عاشقان و مستان و سوختگان رفته‏اند»
    مقدمه
    بدون شک آثار عارفان نامی و جذابیت‏سخن آنان، افق تازه‏ای فراروی خواننده یا شنونده مشتاق می‏گشاید; و او را به جهانی دلنشین‏تر از این دنیای سراسر حادثه و رنج و تشویش رهنمون می‏گردد. روح و جان مستعدان ادراک حقایق را از گردوغبار کدورتهای مادی می‏رهاند و چونان آینه‏ای، صاف و صیقلی، و عاری از زنگار می‏نماید.

    ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   مریم واحدی طبس  

    آیا علم و فلسفه از دین جداست و به آن احتیاجی ندارد؟
    جمعه 88 آذر 27  10:29 عصر

    آیا علم و فلسفه از دین جداست و به آن احتیاجی ندارد؟
    نظریه جدایی علم و فلسفه از دین مربوط به قرن نوزدهم و بیستم با هدف شعله‏ور شدن آتش مشاجره و نزاع میان مردم، کسب شهرت اجتماعی و سوء استفاده از پدیده نوگرایی و بعضا کسب حقیقت صورت گرفته است. اساسا شیوع تضاد علم و دین در مغرب زمین در نتیجه برخورد ارباب کلیسا با علم به وجود آمده است در حالی که دانشمندان غربی اعترافاتی در مورد هماهنگی علم و دین داشته‏اند و از سوی دیگر گفته‏اند علم به طور جدی مدیون دین مقدس اسلام است. نویسنده با تعاریفی جامع در باره مفاهیم علم، فلسفه، حیات معقول و دین به اثبات اتحاد و هماهنگی بین آنها پرداخته و علم و دین و فلسفه (بمعنی حکمت) را سه رکن اصلی حیات معقول شمرده و هیچ گونه تعارضی در بین آنها ندیده بلکه علم و فلسفه را محتاج دین می‏داند.

    ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   مریم واحدی طبس  

    نقش و اهمیّت قرآن کریم در زندگی بشر
    جمعه 88 آذر 27  10:29 عصر

    نقش و اهمیّت قرآن کریم در زندگی بشر
    قرآن کریم در برگیرندة هدایت و سعادت انساندر دنیا و آخرت می‎باشد و در تمام مراحل زندگی رهبر و راهنمای انسان به سوی کمال است. «این قرآن به راهی هدایت می‎کند که مستقیم‎ترین راههاست...»
    [1] کسانی که با قرآن مأنوسند به کمک قران حق را از باطل تشخیص می‎دهند.[2]
    قرآن کریم، انسان را به زندگی کردن با معیارها و ارزش‎های انسانی و اسلام دعوت می‎کند، حضرت علی ـ علیه السّلام ـ می‎فرماید: «هر کس قرآن را پیش روی خود قرار داد، رهبر و پیشوای او به بهشت خواهد بود وهر کس آن را به پشت سر افکند طرد کننده و سوق دهنده او به سوی جهنم خواهد بود».
    [3]
    قرآن مجید عامل صعود به سوی بهشت،
    [4] مایه خرمی دلها،[5] دریای بی‎کران معرفت[6] و یگانه عامل توانگری است.[7] که عامل اصلی هدایت‎گر و تربیت کننده افراد و جوامع بشری به سوی کمال و نیل به ارزشهای اخلاقی و انسانی است.
    درباره ارتباط وانس با قرآن کریم، لازم است چند نکته مورد توجه قرار گیرد:
    الف. چگونه می‎توان با قرآن مجید انس پیدا کرد؟
    برای بهره‎مندی و اُنس با قرآن باید مراحلی را طی کرد از جمله:
    1. یادگیری قرآن؛ پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‎فرماید: «خیارکم من تعلم القرآن وعلّمه؛
    [8] بهترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و آن را به دیگران نیز یاد دهد».
    2. قرائت قرآن؛ حضرت امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‎فرماید: «من قرأ القرآن و هو شاب مؤمن اختلط القرآن بلحمه ودمه و جعله الله مع السفرة الکرام البررة...؛
    [9] کسی که قرآن بخواند، درحالی که جوان مؤمن است، قرآن با گوشت و خون او مخلوط شده و با فرشتگان بزرگوار و نیکو صفت همنشین می‎شود».
    پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‎فرماید: «نوروا بیوتکم بتلاوة القرآن...»؛
    [10] خانه‎های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید».
    تلاوت قرآن نیز خود دارای آدابی است از جمله: الف. مسواک زدن، پیامبر گرامی می‎فرماید: «نظفوا طریق القرآن قیل یا رسول الله و ما طریق القرآن قال افواهکم قیل بماذا قال بالسواک؛
    [11] راه قرآن را پاکیزه نگه دارید. عرض شد یا رسول الله! راه قرآن چیست؟ فرمود: دهانهایتان. عرض شد: چگونه؟! فرمود: بوسیله مسواک کردن».
    ب. وضو و طهارت داشتن هنگام تلاوت قرآن؛ «لا یسمه الا المطهرون؛
    [12] جز پاکان بر آن دست نزنند».
    ج. پناه بردن به خداوند متعال پیش از قرائت قرآن؛ «فاذا قرأت القرآن فاستغذ بالله من الشیطان الرجیم؛ وقتی که قرآن می‎خوانی از (شرّ) شیطان رانده شده به خداوند پناه ببر».
    د. قرائت قرآن با صدای خوش و دلنشین؛ پیامبر گرامی ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‎فرماید: «لکل شیء حلیة و حلیة القرآن الصوت الحسن؛
    [13] برای چیزی زیبایی و زینتی است و زینت قرآن صوت نیکو می‎باشد».
    ه. قرائت قرآن همراه با خشوع؛ «الم یأن للذین ءامنوا ان تخشع قلوبهم لذکر الله و ما نزل من الحق...؛
    [14] آیا وقت آن نرسیده است که دل‎های مؤمنان در برابر ذکر خدا و آن چه از حق نازل شده خاشع گردد...»
    و. قرائت همراه با حزن و اندوه؛ پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‎فرماید: «ان القرآن نزل بالحزن فاذا قرأ نموه فابکوا فان لم تبکوا فتباکوا»
    [15] براستی قرآن همراه با حزن نازل شده است، بنابراین، هنگامی که قرآن می‎خوانید گریه کنید و اگر گریه نکردید حالت گریه را به خود بگیرید».
    ز. تلاوت قرآن با ترتیل و شمرده؛ «ورتل القرآن ترتیلا؛
    [16] قرآن را با دقت و تأنی بخوان».
    3. تدبر در قرآن؛ قاری قرآن باید با توجه به معانی قرآن، آن راتلاوت کند و در آیات تفکر و اندیشه نماید و از آن‎ها پند گیرد، چنان که حضرت علی ـ علیه السّلام ـ می‎فرماید: «(پرهیزکاران) در شب به پا خواسته و قرآن را شمرده و با تدبر تلاوت می‎کنند، جان خویش را با آن محزون می‎سازند و دوای درد خود را از آن می‎گیرند هرگاه به آیه‎ای برسند که در آن تشویق باشد، با علاقه و امید به آن روی می‎آورند و روح و جانشان با شوق بسیار در آن ذخیره می‎شود و آن را همواره الگوی خود می‎سازند و هرگاه به آیه‎ای برسند که در آن بیم باشد، گوش‎های دل خود را برای شنیدن آن باز می‎کنند و صداهای ناله و برخورد زبانه‎های آتش در گوش‎شان طنین انداز است»
    [17].
    4. عمل به قرآن؛ پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‎فرماید: «ربّ تال للقرآن و القرآن یلعنه؛
    [18] چه بسیار کسانی که قرآن را تلاوت می‎کنند، در حالی که قرآن بر آن‎ها لعن و نفرین می‎فرستد».
    5. حفظ قرآن؛ پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‎فرماید: «لا یعذب الله قلبا وعی القرآن؛
    [19] خداوند قلبی را که ظرف قرآن باشد، عذاب نمی‎کند».
    بنابراین، برای مأنوس شدن با قرآن، داشتن برنامه‎ای منظم و روزانه برای قرائت و عمل به موارد و عوامل مذکور لازم است.
    ب. چرا قرآن کریم در بین ما مهجور است؟
    مهجوریت قرآن و فاصله گرفتن مردم به خصوص مسلمانان از مفاهیم و معارف قرآن علت‎های متعددی دارد از جمله:
    1. تلاش و توطئه شیاطین جنی و انسی باعث شده که مردم از مفاهیم و معارف بلند قرآن مجید فاصله گرفته و در دام شیطان‎های وسوسه‎گر گرفتار آیند و با آموزه‎های قرآن کریم بیگانه شوند و قرآن در میان آن‎ها به خصوص مسلمانان مهجور بماند، قرآن کریم می‎فرماید: «و قال الرسول! یارب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا؛
    [20] و پیامبر (خدا) گفت: «پروردگارا! قوم من این قرآن را رها کردند (و از آن دوری جستند)».
    2. فراموش کردن مفاهیم و معارف قرآن کریم وغفلت از آنها، باعث شده که مردم به دستورها و پیام‎های راه‎گشا و هدایت‎گر این کتاب مقدس توجه نکنند و فرهنگ قرآن در میان مردم به دست فراموشی سپرده شود بسیاری از مردم به جای عمل به قرآن، تنها آن را به عنوان یک کتاب مقدس یا به قصد ثواب آن را تلاوت می‎کنند و یا در مراسم ختم مرده‎گان آن را قرائت نموده و یا در کنار سفره عقد و یا دریاچه‎ای سبز بر روی طاقچه از آن نگهداری می‎کنند!! در حالی که قرآن کریم برای هدایت و تربیت انسان‎ها نازل شده و مردم باید با عمل به دستورها و فرمان‎های آن، برای رسیدن به کمال و نزدیک شدن به خداوند را بپیمایند و در آیات آن تدبر و تفکر کنند ودر زندگی آن‎ها را بکار گیرند و پیاده کنند؛ «... و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم و لعلهم یتفکرون؛
    [21]... و ما این ذکر (قرآن) را بر تو نازل کردیم تا آن چه به سوی مردم نازل شده است برای آن‎ها تبیین کنی، شاید اندیشه کنند».
    3. حضرت علی ـ علیه السّلام ـ درباره مهجوریت قرآن کریم می‎فرماید: «... حاملان قرآن آن را واگذاشته و حافظان قرآن آن را فراموش می‎کنند، پس در آن روزقرآن و پیروانش از میان مردم رانده و مهجور می‎گردند و هر دو غریبانه در یک راه ناشناخته سرگردانند و پناه‎گاهی میان مردم ندارند، پس قرآن و پیروانش در میان مردمند، ولی گویا حضور ندارند، با مردمند ولی از آن‎ها بریده‎اند؛ زیرا گمراهی و هدایت هرگز هماهنگ نشوند، گر چه کنار یکدیگر قرار گیرند، مردم در آن روز، درجدایی و تفرقه هم داستان، و در اتحاد و یگانگی پراکنده‎اند، گویی آنان پیشوای قرآن بوده و قرآن پیشوای آنان نیست، پس از قرآن جز نامی نزدشان باقی نماند و آنان جز خطی را از قرآن نشناسند...».
    [22]

    علی امیرخانی


    [1] . اسراء، آیة 9.
    [2] . فرقان، آیة 1.
    [3] . محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ چهارم، ج 2، ص 598.
    [4] . شوری، آیة 7.
    [5] . علامه مجلسی(ره)، بحار الانوار، مؤسسه الوفا بیروت، سال انتشار 1404 ق، ج 2، ص 36.
    [6] عبد الحمید بن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، قم، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، 1404 ق، ج 10، ص 194.
    [7] . محدث نوری، مستدرک الوسائل، قم، مؤسسه آل البیت، چاپ اوّل، ج 4، ص 236.
    [8] . علامه مجلسی، بحار الانوار، موسسه الوفا بیروت، ج 89، ص 186.
    [9] . محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، تهران، دار الکتب الاسلامیة، ج 2، ص 603.
    [10] . همان، ص 610.
    [11] . بحارالانوار، همان، ص 213.
    [12] . واقعه، 79.
    [13] . نحل، آیة 98.
    [14] . الکافی، همان، ص 615، حدید، آیة 16.
    [15] . شعیری، تاج الدین، جامع الاخبار، قم، انتشارات رضی، چاپ دوّم، ص 49.
    [16] . مزمل، آیة 4.
    [17] . نهج البلاغه، معجم المفهرس، نشر مؤسسه امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ قم، خطبة 193، ص 12.
    [18] . محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، ج 8، ص 90.
    [19] . بحار الانوار، همان، ص 178.
    [20] . فرقان، آیة 30.
    [21] . نحل، آیة 44.
    [22] . محمد دشتی، ترجمه نهج البلاغه، تهران، انتشارات زهد، چ 3، 1380، خطبه 147، ص 271.

  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   مریم واحدی طبس  

    ضرورت شناخت شأن و مقام قرآن:
    جمعه 88 آذر 27  10:29 عصر
    ضرورت شناخت شأن و مقام قرآن:
    جهل به موقعیت قرآن موجب می‎شود که نتوانیم ارتباط صحیحی با قرآن برقرار سازیم و با‌ آن مأنوس شویم از این رو ادامة ارتباط غلط، زدِگی و تنفّر را در پی خواهد داشت.
    رسیدن انسان به بن بست شناخت خود و مرتبة خود و مقصد و غایتِ خویش و درک عدم گره گشایی غریزه، عقل، قلب و تجربه و علوم بشری از معضلات اساسی انسان، آدمی را با تواضع و فروتنی و دردمندی به سوی وحی الهی می‎کشاند:
    «وَ یَرَی الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِی أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ هُوَ الْحَقَّ وَ یَهْدِی إِلی صِراطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ».
    [1]
    (آنان که علم و آگاهی به آنها داده شده است می‎بینند که حقیقتاً آنچه بسویت از جانب پروردگارت فرو فرستاده شده است، همان حق (مقصود) می‎باشد و بسوی شاهراه پر جاذبة خدای شکست ناپذیر بسیار ستوده رهنمایی می‎کند).
    تعبیر «عزیز و حمید» اشاره به ذلت و پستی‎ای دارد که به سبب دور شدن از فرهنگِ وحی، بشریت را فراگرفته است.
    ـ عواقب انکار شأن قرآن:
    انکار شأن قرآن هلاکتی توأم با خفت و خواری و رسوایی را باعث می‎شود:
    «أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتابِ وَ تَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ؟!
    فَما جَزاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذلِکَ مِنْکُمْ إِلاَّ خِزْیٌ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا؟ وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یُرَدُّونَ إِلی أَشَدِّ الْعَذابِ...».
    [2]
    (پس آیا به بعضی از کتاب خدا ایمان می‎آورید و به بعضی دیگر کفر می‎ورزید؟ پس چیست مجازات کسی از شما که چنین عمل می‎کند جز رسوایی بزرگ در زندگی پَست دنیا در حالی که در روز قیامت بسوی سخت‎ترین شکنجه بازگردانده خواهند شد).
    این شدت عمل و خشونت مجازات از آنجاست که فی الواقع، چنین افرادی دین را سپر بلا و پلی برای رسیدن به امیال پست حیوانی‎شان قرار داده و آیات خداوند را به بازی گرفته‎اند که هر چند وقت یکبار، حکمی از احکام خدا را مردود اعلام کرده، دوره‎اش را گذشته تلقّی نموده، خلق عظیمی را به گمراهی می‎کشانند.
    ـ شیوة یهود و منافقین در انکار شأن قرآن:
    روش یهود همواره چنین بود که در برخورد با احکام خدا تا آنجایی زیر بار احکام خدا می‎رفتند که با اهداف دنیاشان مطابقت کند در این مسیر تا بدانجا پیش رفتند که هر پیامبری برخلاف دلخواهشان سخن می‎گفت تکذیبش می‎کردند و یا اینکه به شهادت می‎رساندند:
    «أَ فَکُلَّما جاءَکُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوی أَنْفُسُکُمُ اسْتَکْبَرْتُمْ فَفَرِیقاً کَذَّبْتُمْ وَ فَرِیقاً تَقْتُلُونَ».
    [3]
    تاریخ یهود مملوّ است از این جنایت‎ها و کشتارهای بیرحمانه؛ هر که به این وضع اعتراض می‎کرد بیدرنگ بیرحمانه اعدام می‎شد:
    «إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَ یَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِیمٍ».
    [4]
    توجه به عملکرد سران نفاق و سرنوشت شومشان همچون قوم یهود،‌از آیات بزرگ خداوندی در این باره می‎باشد که به چه رسوایی و ذلّتی هولناک دچار گشته‎اند که برای کسب عزّت چاپلوسی جنایتکارانی چون صدام را باید مرتکب شوند تا صباحی چند به زندگیِ نکبت بار خود ادامه دهند:
    «بَشِّرِ الْمُنافِقِینَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذاباً أَلِیماً الَّذِینَ یَتَّخِذُونَ الْکافِرِینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ أَ یَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً».
    [5]
    (به منافقین مژده بده که نصیبشان شکنجه‎ای است دردناک، آنان که کفّار را با کمال میل، در برابر مؤمنین، دوست و سرپرست گرفته‎اند، آیا اینان نزد کفار عزت و سربلندی را می‎جویند؟!
    پس ـ بدانید ـ عزت و سربلندی به تمامی از آنِ خداست).
    همة آنان که عبادات قرآن را می‎پذیرند، لکن، روانشناسی یا جامعه شناسی، ‌اقتصاد و یا مدیریت اسلام را زیر سؤال برده، به غرب روی می‎آورند و یا اینکه دید اسلام نسبت به زن و حجاب و مسائل دیگر را رد می‎کنند،
    همة اینها در مسیرِ این راهِ شوم و ذلت بار حرکت می‎کنند.
    ـ افراط علم زده‎ها در شأن قرآن:
    در مقابل این عدّه، کسانی دیگر به افراط دچار گشته مدعی شده‎اند که هر چه در علوم تجربی مطرح است قرآن آن را بیان کرده است و دلیلشان آیه «تبیاناً لکل شیء» می‎باشد.
    اینان نیز از صراط مستقیم به انحراف گراییده و اهداف قرآن را گم کرده‎اند.
    اهداف قرآن: هدایت بسوی رشد،
    [6] شکوفاندن بذر ایمان، تقوی و احسان و غیره،[7] حرکت در شاهراه عبودیت الهی[8] و رسیدن به قلّة معرفت و بندگی او می‎باشد، قلّه‎ای که جلوه‎گاه علم بیکران و قدرتِ عظیم الهی است؛[9] این اهداف بطور مستقیم به قوانین تجربی نیازی نداشته بدون آن می‎تواند بخوبی حاصل شود.
    بنابراین اگر در مواردی، قرآن به حقیقتی علمی ـ تجربی اشاره دارد از این روست که با یک حقیقت هدایتی و ارشادی پیوند نزدیکی داشته، با آن گره خورده است، مانند پیش گویی نهایت عالم هستی (انهدام و فروریختن کلّ نظام هستی) که با امر قیامت و سرنوشت بشر مرتبط می‎باشد؛ در غیر این موارد قرآن کریم متعرض قوانین تجربی نشده به راهِ خود ادامه می‎دهد.

    سبا/ [1]6.
    [2] . بقره/ 85.
    [3] . بقره/ 87.
    [4] . آل عمران/ 21.
    [5] . نساء/ 139ـ138.
    [6] . «... یَهْدی الَی الرُشْدِ...» (جن/ 3)، «... قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ ...». (بقره/ 256)
    [7] . « قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها » (شمس/ 9)، «... وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوی عَلی سُوقِهِ...» (فتح/ 29): در آیة سوره شمس، انسان تشبیه به بذر در زمین و در سورة فتح، امت اسلامی به دانه و گیاه سربرآورده از خاک مانند گشته است که در حرکتش به قوّت و سِتبری و استحکام می‎رسد.
    [8] . «أَنِ اعْبُدُونِی هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ» (یس/ 61) به همین مضمون (مریم/ 36؛ آل عمران/51؛ زخرف/ 64)
    [9] . در سورة ذاریات هدف، بندگی، و در سورة طلاق هدف آگاهی بر قدرت و علم نامحدود الهی عنوان شده است که اشاره به اتصاف انسان به علم و قدرت الهی دارد: «اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ... لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلی کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عِلْماً». (طلاق/ 12)



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   مریم واحدی طبس  

    آثار تلاوت و تدبر در قرآن
    جمعه 88 آذر 27  10:29 عصر

    تدبر در آیات قرآن دارای چنان آثار ژرف و گسترده ای است که چیزی نمی تواند جای گزین آن شود. مهم ترین این آثار، از بین بردن جهل و نادانی در ابعاد گوناگون زندگی فردی و اجتماعی انسان هاست. توضیح آن که بیشتر آدمیان در اثر انس شدید به مظاهر گوناگون زندگی دنیوی که برای همگان قابل احساس است و به سبب نداشتن ارتباط مستقیم با حقایق الهی و امور اخروی، از درک حقایق جهان دور افتاده، گاهی خرافات بی پایه و اساس را حقیقت می پندارند و گاهی واقعیت ها را از افسانه ها و خرافات به شمار می آورند. پی آمد این نادانی تأسف بار، مبتلا شدن افراد انسانی به بیماری های غیر قابل علاج روحی و مبتلا شدن جوامع انسانی به ذلّت و عقب ماندگی و اسیر شدن در دام دولت های مستکبر و سلطه جو و خوردن فریب نقشه های شیطانی آنان است. قرآن کریم با بیان مهم ترین حقایقی که انسان ها در راه رسیدن به سعادت فردی و اجتماعی خود بدان نیاز دارند و با جداسازی دقیق اوهام و خیالات از حقایق، به مبارزه با این خصلت خطرناک پرداخته است. برای روشن تر شدن مطلب به ذکر دو مثال می پردازیم.
    1. بیشتر انسان ها، زیادی اموال و فرزندان و بهره مندی از مقام های دنیوی را مایه سعادت حقیقی می پندارند و نیز چنین تصور می کنند که تنها راه به دست آوردن روزیِ بیشتر، فراهم بودن اسباب ظاهری و شناخته شده آن است. این دو گمان باطل موجب می گردند انسان ها به ناهنجارهای اخلاقی متعددی دچار شده و جامعه از اعتدال لازم خارج گردد زیرا هر شخصی تلاش می کند با تملّق و چاپلوسی و دروغ و دادن رشوه، نزد صاحبان ثروت و مقام دارای منزلتی شده و خود به پست و مقامی نائل گردد و با غیبت و تهمت، رقیب را از صحنه خارج سازد و با خوردن حق مظلومان و گرفتن رشوه، به جمع آوری ثروت مشغول گردد. ناگفته پیداست که رواج چنین اموری، جامعه را دچار چه بحران عظیمی خواهد کرد. تدبر در آیات قرآن کریم، از همان ابتدا راه شکل گیری این ناهنجارها را سدّ می کند زیرا به انسان می آموزد که اولاً سعادت واقعی در ایمان به خدا و عبادت الهی و رعایت تقواست «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ * الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاَتِهِمْ خَـشِعُونَ...» [9 ]نه بهره مندی از اموال و مقامات و لذائذ دنیوی «إِنَّمَآ أَمْوَ لُکُمْ وَ أَوْلَـدُکُمْ فِتْنَةٌ» [10] و ثانیاً روزیِ هر شخصی به دست خدا بوده و خداوند خود با حکمت خویش به هر کس به اندازه مصلحت وی اعطا می کند و هیچ امری نمی توند آن چه را که خداوند تقدیر کرده تغییر دهد. «أَوَ لَمْ یَعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَآءُ وَ یَقْدِرُ» [11] و تلاش انسان ها برای بدست آوردن روزی نیز در طول اراده الهی دارای اثر است نه در عرض آن و تنها پس از اجازه خداوند می تواند مؤثر باشد.
    2. بسیاری از دولت های جهان، با دیدن شوکت ظاهری و امکانات نظامی و اقتصادی کشورهای مستکبری مانند آمریکا، صهیونیست و انگلیس، چشم حقیقت بین خود را از دست داده و چنین می پندارند که دولت های سلطه جو، دارای قدرت مطلق بوده و کسی را یارای مقاومت در برابر آنان نیست. نتیجه این تصور نادرست آن است که برخی از کشورهای اسلامی بر خلاف فرمان الهی [12] با ذلّت در برابر قدرت های استعمارگر زانو زده و به آنان اجازه می دهند به مال و جان و ناموس مسلمانان تعدی کنند. در حالی که براساس تعالیم نورانی قرآن، قدرت مطلق از آن خدای متعال است [13] و اگر مسلمانان با یکدیگر متحد بوده و اختلافات را کنار بگذارند [14 ]و با همدلی و توکل بر خدا با دشمنان اسلام مبارزه کنند، خداوند آنان را یاری کرده و بر دشمنانشان پیروز می کند.«قَـتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیْدِیکُمْ وَیُخْزِهِمْ وَیَنصُرْکُمْ عَلَیْهِمْ» [15] قرآن کریم با ذکر نمونه های عینی در این زمینه مانند جنگ بدر که در آن مسلمانان با وجود آن که هم تعداد آنان و هم تجهیزاتشان کمتر از دشمنانشان بود، در عین حال با یاری خدا بر دشمن پیروز شدند; [16] این عقیده را در قلوب مؤمنان هر چه بیشتر راسخ می سازد. نکته در خور توجه و در عین حال عجیب آن است که با وجود آن که تدبر در قرآن اهمیت ویژه ای داشته و در آیات الهی و روایات نقل شده از پیامبر و اهل بیت(علیهم السلام) بر آن تأکید بسیاری شده، متأسفانه جوامع اسلامی آن گونه که بایسته است به این امر نمی پردازند.
    بسیاری از مسلمانان به طور کلی با قرآن رابطه ای نداشته، از آن بیگانه اند و کسانی که با قرآن مأنوسند نیز غالباً به فراگیری قرائت، تجوید و صوت و لحن اکتفا کرده یا در گامی بالاتر به حفظ قرآن می پردازند و یا در نهایت با معانی و مفاهیم قرآن در حدی سطحی آشنا می شوند و بدین ترتیب خود را از برکات بی شمار تدبر در قرآن که مقدمه ای برای عمل به آن نیز هست محروم می سازند. به همین دلیل است که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در قیامت از این که امت وی قرآن را ترک کرده و موجب مهجوریت آن شده اند به خداوند شکایت می کند. «وَقَالَ الرَّسُولُ یَـرَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُواْ هَـذَا الْقُرْءَانَ مَهْجُورًا» [17]
    به امید روزی که با تدبر کافی در آیات هدایتگر قرآن، خود و جامعه خویش را از بیماری کشنده نادانی نجات داده و بتوانیم حجاب ضخیم ناشی از دوستی دنیا را از رخ حقیقت کنار زده و حقایق هستی را آن گونه که هستند مشاهده کنیم.

    4 . انعام/ 6، 92 و 155; انبیاء/ 21، 50; سوره ص / 38، 29.
    5 . المیزان، عربی، مؤسسه اعلمی، بیروت، ج 5، ص 255.
    6 . نحل/ 16، 44.
    7 . یوسف/ 12، 2.
    8 . سوره ص / 38، 29.
    9 . مؤمنون/ 23، 1 و 2 و نیز حج/ 22، 77 ; بقره/ 2، 189 ; آل عمران/ 3، 130.
    10 . تغابن/ 64، 15 و نیز انفال/ 8، 28; آل عمران/ 3، 10و 116; انعام/ 6، 32.
    11 . زمر/ 39، 52.
    12 . مائده/ 5، 51; ممتحنه/ 60، 13 ; نساء/ 4، 141.
    13 . انفال/ 8، 41.
    14 . آل عمران/ 3، 103.
    15 . توبه/ 9، 14 و نیز محمد/ 47، 7 ; حج/ 22، 38 و 39.
    16 . آل عمران/ 3، 123.
    17 . فرقان/ 25، 30.



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   مریم واحدی طبس  

    تلفن همراه رفیق نیمه راه
    جمعه 88 آذر 27  10:27 عصر

    استفاده طولانی مدت از تلفن همراه باعث افزایش خطر ابتلا به تومور غدد بزاقی می شود. گروهی از دانشمندان امریکایی با تحقیقی 10 ساله روی 5 هزار فردی که روزانه به صورت متوسط و متوالی بیش از 40 دقیقه از تلفن همراه استفاده کرده بودند دریافتند بروز بدخیمی تومورهای غدد بزاقی به ویژه غده پاروتید در این افراد 30 درصد بیشتر از دیگران است.

    دانشمندان پیش از این نیز درباره عواقب وخیم استفاده طولانی مدت از تلفن همراه هشدار داده بودند  با این همه مجددا توصیه غالب ان ها این است که برای مکالمات طولانی حتما از سیم های یا hands free  استفاده شود.



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   مریم واحدی طبس  

    کشف عامل انحراف در کفش زنان
    جمعه 88 آذر 27  10:27 عصر

    پوشیدن مداوم و دایمی کفش هی نوک باریک باعث بروز انحراف شست پا می شود و باید از پوشیدن این نوع کفش ها خود داری کرد . دکتر حمید رضا ارتی متخصص بیمارهای مفصلی با اشاره به این مطلب گفت (کفش هلی پاشنه دار همچنین موجب تسریع در پیچیدگی مفاصل قوزک پا در بین بانوان خواهد شد). وی به خانم ها توصیه کرد از پوشیدن کفش هایی با پاشنه بلندتر از 3 سانتی متر خودداری کنند چرا که این نوع کفش ها در تغییر شکل استخوان ها و انگشتان پا تاثیر زیادی خواهد گذاشت . او مناسب ترین کفش را برای استفاده خانم ها کفش های بندی مناسبی دانست که هنگام بستن به اطراف پا فشار نمی اورند.

     



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   مریم واحدی طبس  

    اصلاح الگوی مصرف
    جمعه 88 آذر 27  10:27 عصر
    اصلاح الگوی مصرف (1)

    سال 1388 توسط رهبر انقلاب اسلامی ایران سال اصلاح الگوی مصرف نامیده شد. این نامگذاری تحلیلهای بسیاری را به دنبال داشته و خواهد داشت. ما هم برای آنکه انجام وظیفه‌ای کرده باشیم، مطالبی را بیان می‌کنیم.

    دانش اقتصاد به سه بحث اساسی تولید، توزیع و مصرف می‌پردازد. اگر در کشوری مصرف، بیش از تولید باشد، آن کشور مقروض گردیده آرام آرام به ورطه نابودی نزدیک می‌شود و اگر تولید بر مصرف پیشی گیرد، ثروتمند گشته پشتوانه‌های مالی آن افزایش می‌یابد و در بحرانها می‌تواند سرمایه دیگر کشورها را به خدمت خود در آورد.

    از نگاه اقتصاد، تنها به دلیل حفظ منابع مورد نیاز انسانها و رفاه بیش‌تر نسل حاضر، نباید مصرف بیش از حد تولید اتفاق بیافتد؛ اما به نگاه دینی، سرمایه‌های طبیعی مادی و حتی عمر آدمی نمی‌تواند در معرض آسیب قرار گرفته، بی‌جهت به تاراج امیال نفسانی در اید.

    این موضوع در لسان قرآن و روایات با عنوانهای اسراف و تبذیر مورد بحث قرار گرفته است که در شماره‌های بعد بدان خواهیم پرداخت.

    مصرف، به‌عنوان یکی از مباحث عمده اقتصاد از دیر باز مورد توجه اقتصاد دانان قرار گرفته است؛ زیرا در عزت و یا ذلت ملتها تأثیر تعیین کننده دارد.

    اقتصاد در کشورها تا آنجا دارای اهمیت است که می‌توان گفت بسیاری از حکومتها به دلیل عدم موفقیت در مسائل اقتصادی، سقوط کرده و از مهم‌ترین دلائل اضمحلال غالب حکومتها،‌همین امر به شمار می‌رود.

    گرچه این پدیده در نظام ارزشی دینی مردود است و باید جوامع به سویی حرکت کنند که حاکمان را با توجه به نگرشها و عملکرد های ارزشی مذهبی مورد داوری و پذیرش قرار دهند؛ اما واقعیت اجتماعی جوامع مختلف امروز در این جهت قرار ندارد.

    در بحث مصرف، مدیریت و کنترل مصرف، خود دارای جایگاه ویژه است که اگر مصرف در جامعه‌ای مدیریت نگردد،‌تولید و توزیع نمی‌تواند کار ساز باشد.

    اصلاح الگوی مصرف یکی از مسائل کلیدی در مبحث مصرف و در نتیجه در اقتصاد می‌باشد که رهبر عزیز انقلاب با تیز‌بینی این موضوع ر در دستور توجه ملت، به عنوان مهم‌ترین موضوع سال معرفی فرمودند.

     



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نوشته شده توسط:   مریم واحدی طبس  

    اصلاح الگوی مصرف2
    جمعه 88 آذر 27  10:27 عصر

    من ودوستانم چند تا عکس گذاشتیم که در مورد اصلاح الگوی مصرف.
    به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ ، در شهر تهران بیش از سه میلیون و 500 هزار مشترک برق 
     

    وجود دارد که خاموش شدن یک لامپ 100 واتی توسط هر یک از مشترکان، 350 مگاوات برق ذخیره می کند که معادل  

    10 درصد مصرف برق پایتخت است

     


















































     

     

     

        چگونه در مصرف برق صرفه جویی کنیم؟

     

    1. حتی الامکان در طول روز از نور طبیعی استفاده کنید ان کار علاوه بر صرفه جویی موجب افزایش سلامت روانی و روحی شما و خانواده تان نیز خواهد شد.
    2. برای انجام کارهای ظریف (خیاطی ـ بافتنی ـ کارهای دستی )‌مطالعه و... که به نور بیشتری احتیاج است به جای افزایش میزان روشنایی سقفی، از نورهای موضعی مانند چراغ مطالعه و آباژور و... استفاده کنید.
    3. تمیز کردن مرتب لامپ ها و حباب ها باعث افزایش نوردهی آنها می شود‌، بهتر است نظافت آنها را نیز در امور منزل وارد کنید.
    4. در هنگام ترک اتاق حتی برای مدت کوتاه لامپ ها را خاموش کنید.
    5. از روشن و خاموش کردن بی دلیل لامپ ها خودداری کنید.
    6. در مواقع غیر ضروری حتماً تلویزیون را خاموش کنید.
    7. در صورت امکان از لامپ های فلورسنت استفاده کنید.
    8. چنانچه در منزل لوستر چند شاخه دارید بهتر است در شاخه های آن از لامپ های کم مصرف استفاده کنید و یا از کلیدهای جدا کننده برای روشن و خاموش کردن بخش های مختلف آن استفاده شود.
    9. لامپ های کم مصرف فشرده که جدیداً‌ تهیه و در بازار نیز وجود دارد از نظر سرپیچ و اندازه حباب، شبیه لامپ های معمولی است ولی میزان نوردهی آنها یکسان و میزان عمر آنها نیز 8 برابر و میزان انرژی آنها یک پنجم لامپ های معمولی است بهتر است آنها را جایگزین لامپ های معمولی کنید.
    10. شبها نیم ساعت قبل از مغرب و 5/2 ساعت بعد از آن و روزها سه ساعت قبل از ظهر ساعات اوج مصرف است. بهتر است برای کاهش هزینه برق از وسایل برقی پر مصرف مانند ماشین لباسشویی یا اتو در این ساعات استفاده نکنیم.
    11. برای شستن لباس با ماشین لباسشویی حتی الامکان از آب گرم استفاده کنید چون 75% برق مصرف شده توسط ماشین لباسشویی صرف گرم کردن آب می شود.
    12. آیا می دانید هزینه ناشی از مصرف بی رویه و استفاده نادرست از وسایل مصرف کننده انرژی سالانه 5 میلیارد دلار است.
    13. در هنگام خرید ماشین لباسشویی به مقدار مصرف آن توجه کنید و حتی الامکان از خریدن دستگاه های با وات ( مصرف ) بالا خودداری کنید.
    14. یکی از قسمت های داخلی اتو، ترموستات نام دارد که در کاهش میزان مصرف اتو نقش مهمی دارد اگر ترموستات اتوی شما از کار افتاده بلافاصله آن را تعمیر کنید.



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    <      1   2   3   4   5      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    تلقینپذیری
    تاسوعا و عاشورا و وصیت امام حسین(ع)
    علم سکولار و علم دینی*
    آثار غفلت از هویت علم غربی
    علم و عرفان در اشعار امام خمینی
    ملزومات تولید علم در اندیشه امام خمینی(ره) 2
    انسان کامل در اندیشه مطهر 1
    دین، علم و تکنولوژی
    علم واقعی از دیدگاه حضرت پیامبر گرامی اسلام(ص)
    علم و عالم از نگاه پیامبر اعظم
    علم و معنویت
    علم در آیات و روایات از دیدگاه امام
    ارزشهای دینی در بین جوانان افزایش یافته است
    وصف دنیا در نهج البلاغه
    فضیلت ماه مبارک رمضان
    [همه عناوین(207)][عناوین آرشیوشده]

    یکشنبه 103 آذر 4

    کل:   368378   بازدید

    امروز:   101   بازدید

    دیروز:   13   بازدید

    فهرست

    [خـانه]

    [ RSS ]

    [ Atom ]

    [شناسنامه]

    [پست الکترونیــک]

    [ورود به بخش مدیریت]

    پیوندهای روزانه

    خدمت رسانی [100]
    پرسش مهر8 [66]
    امام رضا(ع) [35]
    خنده بازار [62]
    یا ضامن آهو [64]
    پرسش مهر9 [142]
    روانشناسی آیناز [65]
    [آرشیو(7)]

    آشنایی با من

    پرسش   مهر  10   آینده گان
    مریم واحدی طبس
    خود را به سلاح دانش مجهز کنید

    لوگوی خودم

    پرسش   مهر  10   آینده گان

    حضور و غیاب

    یــــاهـو

    لوگوی دوستان




    لینک دوستان

    عاشق آسمونی
    لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
    سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
    سیب خیال
    یگان امُل های مُدرنیسم نشده...امُلیسم
    %% ***-%%-[عشاق((عکس.مطلب.شعرو...)) -%%***%%
    PARANDEYE 3 PA
    حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
    روانشناسی آیناز
    کـــــلام نـــو
    کلبه عشق
    یادداشتها و برداشتها
    بوی سیب BOUYE SIB
    پرسش مهر 8
    عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
    محمد قدرتی Mohammad Ghodrati
    مقالات مشاوره و روانشناسی و اختلالات روانی و رفتاری
    دانشجوی سیاسی
    عدالت جویان نسل بیدار
    Sense Of Tune
    آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
    مذهب عشق
    شایگان♥®♥
    mansour13
    حدیث عاشقان زهرا(س)
    ترانه های غربت-اشعار من
    آواز سرد
    نقطه ای برای فردا
    شمیم حیات
    موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
    بسیج
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسش مهر 9
    شهید محمدهادی جاودانی (کمیل)
    مرکز دانلود رایگان free Download بهترین نرم افزار و برنامها
    ..:: نـو ر و ز::..
    یا ضامن آهو
    خنده بازار
    نجوا
    امام رضا
    خدمت رسانی
    دنیا به روایت یوسف
    چرندوپرند
    بدا به یاد شهیدحجت ا...رحیمی

    دسته بندی یادداشتها

    ارزش[2] . اسلام[2] . خدمت[2] . خدمت رسانی[2] . دولت[2] . فرهنگ[2] . فلسطین . کارمندی . لبنان . مجلس . محدوده خدمت . مسئولیت . مسلمان . مسلمانان . معنوی . معیار . ملاک . مومن . مومنان . میراث پیغمبران . نژاد . نهج البلاعه . نوع دوستی . وابستگی . 22 بهمن . آموزگار . اخلاص . اخلاق . رمضان . روح معنویت . شکوفایی . شهادت . شهیدان . عاشورا . عدالت . عشق . عطوفت . علم . فداکاری . خدمت گذاری . خدمت مادی . خدمت معنوی . خدمتگذار . خلاقیت . دانش . دنیا . اصلاحات . اقتدار سیاسی . امام خمینی (رح) . امام خمینی(ره) . امام صادق . امام صادق(ع) . امدادرسانی . انسان گرایی . انقلاب . انگیزه خدمت رسانی . انگیزه ی خدمت . ایثار . بسیج . پرسش مهر10 . پیام انقلاب . پیامبر اعظم . پیامبر اکرم(ص) . پیروزی . تاسوع . تسلیت . تفکر دینی . تواضع . جامعه اسلامی . حقوق ارباب رجوع . خداوند .

    آرشیو

    برکات خدمت
    دکل‌هایی شاهد بر عدم خدمت گذاری
    انرژی هسته ای و خدمت گذاری به م ...
    پاسخ به 3 سوال
    حضرت امام و خدمت گذاری
    اهمیت خدمت رسانی
    اسلام و خدمت گزاری
    آسودگان روز قیامت
    خدمت‏رسانی و تداوم زندگی اجتماعی
    اسلام آیین اجتماعی
    دانلود نرم افزار و بازی
    وظیفه دولت و مسوولین در گسترش فرهنگ خدمتگزاری چیست ؟
    دیوانسالاری در خدمت مردم نه مردم در خدمت دیوانسالاری
    خدمت گزاری به روش نوین
    دست آوردهای کارگشایی
    خدمتگزاری به مردم در سیره و سخن امام حسین علیه السلام
    خدمت‏رسانی، عامل پیوند با ولایت
    جلوه های خدمتگزاری
    خدمت رسانی
    رستگاری در بندگی خدا و خدمت به خلق اوست
    عکس
    خدمت در عرصه نظامی
    شأن همه ما شأن خدمت گزاری به مردم است
    تاثیر خدمت گزاری بر فرد و اجتماع
    متفرقه
    بوش کفش باران شد
    زندگی امام خمینی
    غزه
    انتخابات
    تیراژ دوطفل مسلم
    داستان هایی از زندگی بزرگان در خدمت به مردم
    اقامه به موقع نماز عمر را طولانی میکند
    دوران دفاع مقدس مسیر خدمتگذاری به مردم را هموار کرد
    خدمت به مردم در کلام امام خمینی (ره):
    آیا شعار خدمتگزاری به نفع مردم ختم به خیر می شود؟
    چه کنیم که خدمتگزار خوبی باشیم
    خدمت‏رسانی در سیره و گفتار امیرالمؤمنین علیه‏السلام
    شیوه صحیح خدمت‏گزاری
    نباید از مسیر خدمتگذاری به مردم منحرف شویم
    متکی: آمریکا قدرت شنوایی اش را بیشتر کند (کاریکاتور)
    خدمت به مردم در کلام امام خمینی (ره):
    مقالات علمی
    اعتیاد
    جانبازان
    فقرا و محرومین
    انقلاب
    شهادت و شهید
    شهرهای مقدّس پناه درماندگان
    انگیزه ها در خدمتگزاری
    وظیفه ما خدمت‏رسانی
    ضرورت پیش گامی در خدمت
    اثر خدمت به دیگران
    ماهواره امید
    مقالات نوآوری و شکوفایی کامل با منبع

    اشتراک

     

    طراح قالب

    www.parsiblog.com

    جدیدترین قالبهای بلاگفا


    جدیدترین کدهای موزیک برای وبلاگ